Rancangan Pelajaran Harian
Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia
Tahun: Satu Maju
Bilangan Murid: 30 orang
Masa : 7.45 – 8.45 pagi (60 minit)
Tema: Diri SayaTajuk: Kenali Saya
Standard
Kandungan: 3.2 Menulis secara mekanis
berdasarkan bahan yang diberi dengan betuldan kemas.
Standard
Pembelajaran: 3.2.1 Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan
carayang betul serta tulisan yang kemas.
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
Objektif: Pada akhir pelajaran ini murid dapat:
1.Menulis huruf besar dan kecil dengan betul dan kemas.
2.Membina ayat tunggal yang mudah.
SDK: 1.1.1, 1.1.2, 2.1.2,.2.1.3,, 3.1.2, 4.1.2
BBM: Gambar/Pensel warna
Pengetahuan
Sedia Ada: Murid sudah mengenali diri sendiri dari aspek makanan kegemaran, umur,
rancangan kegemaran.
Nilai Murni: Sayang
kepada diri sendiri,keluarga,bangsa dan negara.
Langkah /Masa
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Fasa/SDK/Catatan
|
Set Induksi ( 5 minit ) |
1. Murid ditunjukkan gambar keluarga dan individu.
Contoh Soalan:
1. Ini gambar apa?
2. Siapa di dalam gambar ini?
3. Boleh kamu sebut orang
dalam gambar ini?
|
Fasa Persediaan
1.1.2 Menumpukan pemerhatian kepada objek perkataan,ayat atau tekssecara menyeluruh.
|
Langkah 1
( 15 minit ) |
1.
Murid bercerita secara lisan tentang diri
sendiri.
Contoh
Petikan:
Nama saya Zeti Akhtar bintiMohd Oden.
Saya bercita-cita menjadi juruterbang.
Umur saya tujuh tahun.
|
Fasa Imaginasi
2.1 Penjanaan Idea
2.1.2 Menghasilkan ideasecara berterusan.
2.1.3 Menghasilkan idea yang bermakna.
|
Langkah 2
( 20 minit ) |
1.
Murid menulis ayat tunggal dalam buku tulis
garis tiga
( dengan bimbingan guru )
Contoh:
Saya suka
menonton rancangan National Geographic.
Saya suka melancong ke Sabah.
|
Fasa Perkembangan
1.1Penambahbaikan
3.1.2Mengubah suaiidea
|
Langkah 3
( 15 minit ) |
1. Murid
menulis dan membaca ayat tentang diri sendiri
di hadapan kelas.
|
Fasa Tindakan
4.1 Pelaksanaan
4.1.2 Menyusun idea secaratersusun dan mudah difahami.
|
Penutup
( 5 minit ) |
1.
Guru dan murid bersoal jawabmembuat rumusan.
Contoh:
Menitikberatkan
bentuk tulisandan penggunaan huruf besar danhuruf kecil dalam penulisan.
|