3...2...1
Mula~~~
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti guru |
Aktiviti Murid
|
Catatan
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Bersoal jawab tentang makanan kesukaan murid.
|
1.Menunjukkan gambar hidangan makanan tengah hari.
2.Meminta murid menyatakan makanan yang dimakan semalam.
|
1.Menyatakan apa yang dilihat di dalam gambar.
2.Menyatakan jenis makanan yangh dimakan semalam
|
BBM:
Gambar makanan tengah hari
Nilai:
Bekerjasama
KBKK:
Sumbang
saran
|
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Menganalisis data
|
Aktiviti berkumpulan:
1.Meminta murid duduk dalam kumpulan
2.Mengedarkan petikan kepada murid.
3.Meminta murid membaca petikan secara mentalis (secara senyap)
4.Meminta murid menganalisis data dengan mengkelaskannya mengikut
jenis makanan
|
Aktiviti berkumpulan:
1. Membaca
petikan
secara
mentalis (secara senyap)
2.Mengelaskan makanan mengikut jenisnya:
Karbohidrat, Protein,
Vitamin,garam galian dan lemak
|
BBM:
- Petikan teks
-jadual
Nilai:
Bekerjasama
KBKK:
Mengklasifikasi
|
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Membentangkan laporan
|
1.Meminta ketua kumpulan membentangkan laporan di hadapan kelas.
2.Menampal jadual yang dilengkapkan oleh murid di papan putih.
|
1.Ketua setiap kumpulan membentangkan laporan
di hadapan.
|
BBM:
Jadual
Nilai:
Mematuhi arahan
KBKK:
Merumus
|
|
Langkah 3
(20 minit)
|
1 .Mengenalpasti penanda wacana
2. Membina dan menulis ayat
|
1. Mengarahkan semula murid membaca teks secara senyap.
2. Meminta murid mengenalpasti dan menggariskan penanda wacana yang
terdapat di dalam petikan.
3. Meminta murid menyenaraikan penanda wacana yang digaris.
4. Meminta murid membina ayat menggunakan penanda wacana
|
1. Membaca teks secara senyap.
2. Mengenalpasti dan menggariskan penanda wacana yang terdapat di
dalam petikan.
3.Menyenaraikan penanda wacana di dalam lembaran kerja .
4. Membina dan menulis ayat menggunakan penanda wacana di dalam
lembaran kerja.
|
BBM:
Lembaran kerja
Nilai:
Mematuhi arahan
KBKK:
Mengenalpasti, Menjana idea
|
|
Penutup
(5 minit)
|
1.Penerapan nilai murni
|
1.Mengingatkan murid agar sentiasa makan makanan seimbang.
2.Meminta murid mengamalkan makanan seimbang.
3. Menyebut semula penanda wacana yang telah dipelajari.
|
1.Menyebut semula makanan seimbang yang berkhasiat.
2. Menyebut semula penanda wacana yang telah dipelajari.
|
Nilai:
Menghargai kesihatan
KBKK:
sumbangsaran
|