Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tarikh : 26 Mac 2012
Masa : 60 minit
Tahun : 2 Bijak
Tema : Alam Sekitar
Tajuk : Habitat Haiwan
Hasil Pembelajaran:
Fokus Utama :
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata,
frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik
dan jelas.
Aras 2
i.
Menceritakan cerita yang didengar dan ditonton dengan menggunakan
sebutan dan intonasi yang
betul.
Fokus Sampingan:
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul
dan
memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
iii. Memahami perkataan, frasa dan ayat.
Standard Kandungan :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul
Standard Pembelajaran :
2.2.2
Membaca dan memahami frasadalam ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga
sukukata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan
sebutan yang betul
Standard Prestasi :
B1
D1 E2 Menyebut perkataan yang mengandungi diftong,vocal berganding, digraf dan
konsonan bergabung
Pada akhir pengajaran, murid
dapat :
1. Menceritakan sekurang-kurangnya tiga
maklumat penting yang didengar daripada paparan slaid yang ditayangkan iaitu contoh haiwan
yang hidup di darat, di dalam air dan di kedua-duanya.
2. Memahami perkara yang
dibaca dengan menjawab soalan yang disediakan.
Kemahiran bahasa : Lisan dan Membaca
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Morfologi
- Kata Nama
Pengisian Kurikulum:
Ilmu -
Dunia Sains, Dunia Seni Visual dan Dunia Muzik
Nilai -
Kerjasama
- Berdisiplin
Kemahiran Bernilai Tambah:
- Kemahiran Berfikir
- Kecerdasan Pelbagai
Elemen Kerentas Kurikulum : Kreativiti
Kosa Kata: buaya, harimau, tupai, kuda laut, peguin, anjing laut.
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
Beberapa bunyi haiwan dimainkan oleh guru
-kucing
-ayam
-kuda
-burung
|
1.Murid meneka beberapa bunyi haiwan yang dimainkan oleh guru.
|
BBM : Bunyi Binatang (MP3)
KBT:
Kemahiran Berfikir
|
Langkah 1
(20 minit)
|
Slaid Habitat Haiwan
-Haiwan yang hidup di darat.
-Haiwan yang hidup di dalam air.
-Haiwan yang boleh hidup di darat dan di dalam air.
|
1. Murid dikehendaki melihat paparan slaid yang telah disediakan oleh
guru.
2.Ketika slaid ditayangkan, guru menyoal beberapa soalan-soalan mudah
kepada murid untuk memastikan tahap kefahaman murid.
3.Setelah selesai melihat slaid, secara berpasangan murid diminta
untuk menceritakan tentang slaid yang telah ditayangkan iaitu berkenaan
‘Habitat Haiwan’.
|
BBM: paparan slaid ,PPT
KBT:
Kecerdasan pelbagai
- Verbal linguistik
BCB :
Kemahiran
Lisan
Kemahiran
Berfikir:
-Menilai dan mentaksir
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1.Murid membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul .
2.Guru membimbing murid membaca dengan betul.
3.Murid menjawab soalan-soalan yang disediakan guru.
|
1.Guru membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan diikuti oleh murid.
2.Kemudian guru memilih seorang
murid untuk membaca kuat dan rakan-rakan yang lain perlu mengikut
murid tersebut.
3.Aktiviti ini diteruskan dengan memilih murid yang lain untuk
membaca secara kuat dan rakan-rakan lain perlu mengikutnya.
4.Setelah selesai aktiviti membaca, murid diminta untuk menjawab
beberapa soalan yang telah disediakan.
|
BBM:
- paparan slaid,
PPT
-Aktiviti1
-Aktiviti2
BCB:
-Kemahiran bacaan mekanis
-Kemahiran mencari maklumat
|
Langkah 3
(20 minit)
|
1.Murid mengelaskan haiwan mengikut habitatnya di dalam petak yang
telah disediakan.
2.Murid melukis dan mewarna gambar tersebut mengikut kreativiti
masing-masing.
3.Guru memberi bimbingan dan memantau aktiviti murid.
|
1.Guru mengedarkan kertas yang mengandungi petak-petak
darat sahaja, air sahaja serta darat dan air.
2.Murid diminta untuk memenuhkan petak-petak tersebut dengan melukis
gambar haiwan mengikut habitatnya.
3.Kemudian, murid dikehendaki mewarnakan gambar tersebut mengikut
kreativiti masing-masing.
|
BBM:
Aktiviti3
KBT:
Spatial dan ruang
|
Penutup
(5minit)
|
Murid membuat rumusan tentang tajuk pelajaran dengan bantuan guru.
|
1. Murid dibimbing merumuskan perkara yang dipelajari.
2.Murid menyenaraikan nilai murni yang telah diperoleh hasil daripada
pembelajaran mereka.
3.Murid menyayikan lagu yang telah disediakan bersama-sama guru
|
BBM:
Slide PPT lagu
Youtube lagu haiwan
Nilai Murni:
Cintai dan sayangi haiwan.
KBT:
Muzik
|